We kunnen er tegenwoordig niet meer omheen: online marketing. Je hebt het hoogstwaarschijnlijk wel vaker voorbij horen komen. Veel bedrijven maken hier gebruik van om zo de online doelstellingen te behalen. Maar wie bedenkt deze doelstellingen en strategieën? Dit is het werk van een online marketeer. Wil jij meer weten over deze functie en ben je benieuwd wat een online marketeer allemaal doet? Je leest het hier!
Wat is een online marketeer?
In principe is een online marketeer iemand die gespecialiseerd is in online marketing, zoals de naam al doet vermoeden. Deze persoon is er op gericht om de bedrijfsdoelstellingen te behalen, door middel van het inzetten van online marketing middelen. Dit kan social media zijn, maar ook e-mail marketing en online campagnes. Een online marketeer neemt als het ware het strategische gedeelte van bedrijven uit handen en voert de strategie ook uit. Deze doelstelling kan bestaan uit het werven van klanten, maar ook het vergroten van de naamsbekendheid. Dit is per opdrachtgever weer verschillend. Een online marketeer moet communicatief vaardig zijn en beschikken over analytische vermogens.
Wat doet een online marketeer?
Het werk van een online marketeer is nogal divers. Denk bijvoorbeeld aan het analyseren van de situatie, het geven van marketing advies, het uitvoeren én testen van strategieën en noem maar op. Ook kan een online marketeer beschikken over verschillende specialisaties. Dit kan zijn op het gebied van SEO of SEA, maar ook op het gebied van bepaalde branches en het toepassen van online marketing daarvan. Bedrijven hebben soms zelf een marketingafdeling waar een online marketeer al alles weet over de organisatie. Maar het kan ook zo zijn dat een online marketeer wordt ingehuurd door een organisatie. In dit geval zullen ze dus ook onderzoek moeten doen naar de organisatie waar ze voor werken.