Optiply is een softwareplatform voor e-commerce dat voorraadmanagement op basis van data optimaliseert. Dat klinkt ingewikkeld, maar in de praktijk valt het wel mee. De truc is dat Optiply de inkoop van producten in jouw bedrijf aanstuurt op basis van de verkoopgegevens. Als je van een product gemiddeld drie exemplaren verkoopt, en dat product kan één keer in de week worden geleverd, moet je dus elke keer 21 exemplaren van dat product bestellen. Als de verkoop tegenvalt loopt de voorraad ongemerkt op. Met Optiply is dat risico verdwenen, want dat houdt bij hoeveel exemplaren van het product werkelijk zijn verkocht en past de inkoop aan.
Opstellen van een inkoopstrategie
Als je op de zojuist beschreven manier met de inkoop omgaat liggen er nog meer kansen om de inkoop te finetunen. Dat leg je vast in een inkoopstrategie. Optiply helpt je om die strategie zo te ontwikkelen, dat die past bij jouw bedrijf. In die strategie worden de minimum- en maximumvoorraad van elk product bijgehouden, de levertijd, de leverfrequentie en de leverzekerheid. Ook staffelkortingen worden vastgelegd. Uit al die data volgt een optimale tactiek om zoveel van elk product in te kopen dat je nooit zonder voorraad zit, maar ook geen last hebt van een overvol magazijn.
Optiply is stap voor stap te implementeren
Als je gebruik wilt maken van het online inkoopplatform van Optiply om te profiteren van voorraadoptimalisatie kan dat stap voor stap. De systemen kunnen eenvoudig worden gekoppeld met de systemen waar je al gebruik van maakt. In de loop der tijd zal je steeds meer functionaliteit van het platform gaan gebruiken, waardoor de professionaliteit van je eigen inkooporganisatie en voorraadbeheer verbetert. Het resultaat is een magazijn waar precies voldoende producten op voorraad liggen. Niet te weinig en niet te veel, zodat je bedrijfsvoering altijd soepel verloopt.